Saks Potts om mode
SPONSORERET indhold

Skaberne bag Saks Potts: ”Tøj skal ikke tages så alvorligt”

Når de to unge modeskabere Cathrine Saks og Barbara Potts designer farvestrålende kollektioner under navnet Saks Potts, er det ikke statistikker og bestsellerlister, der styrer retningen. De to vil langt hellere følge deres mavefornemmelse og lave tøj, som de selv vil gå i, fortæller de i denne måneds Eurowoman.

Af: Marie Lodberg og Emma Kleist Christensen Foto: Rasmus Weng Karlsen
07. feb. 2018 | Mode | Eurowoman

Saks Potts-pigerne er ikke bange for at skille sig ud. Med fire korte vaskebjørnspelse i mosgrøn, petroliumsblå, candyflosspink og bordeux, mødte Barbara Potts og Cathrine Saks selvsikkert op til deres allerførste modemesse i 2014.

Desværre fik de  ikke solgt deres modige pelse dengang, men end ikke det har sat en stopper for de to piges vision.

- Vi prøver så vidt muligt ikke at tænke på statistikker over, hvad der har solgt godt, for så snart vi begynder at tage tal og kurver i betragtning, er Saks Potts ikke længere Saks Potts. Vi prøver en masse ting af og laver det, vi selv godt kan lide, fortæller Barbara i denne måneds Eurowoman.

Mavefornemmelsen har hele vejen igennem været styrende for Saks Potts-pigernes farverige kollektioner, der er endt i en blanding af ekstravagance og leg.

- Den korte pelsjakke i blå eller pink er virkelig et statement. Der er bare noget ekstravagant over pels, og derfor er det fedt at hive det ned på jorden og gøre det ungdommeligt. Tøj skal ikke tages så alvorligt. Det redder ikke menneskeliv at lave tøj, men man skaber forhåbentlig noget glæde, siger Cathrine.

Umiddelbarhed og autenticitet fører til succes

Saks Potts har stadig masser af pelse med i deres kollektioner, som de i øvrigt får hjælp til at konstruere af danske Kopenhagen Fur, verdens største pelsauktionshus, og de danske pelsdyravleres andelsselskab. De har udvidet med styles i silke og jersey, og lige nu er der også en badedragt med i kollektionen.

- Hvorfor ikke?, spørger Barbara retorisk.

Det er den umiddelbarhed og en stor tro på deres egen vision, der har givet Saks Potts den anerkendelse, de er nået i dag.

Med 60.500 følgere på Instagram og navne som Rihanna, Lady Gaga og Gigi Hadid på listen over kendisser, der har båret deres tøj, har Saks Potts i den grad skabt et navn i modebranchen. Også selvom autencitet står højere på listen end kvantitet.

- For os er det ikke et succeskriterium, at folk har mange følgere på Instagram. De skal bare have en sej personlighed. Men vi kunne aldrig finde på at bede folk om at lægge et billede op af sig selv med vores tøj på. Vi vil have autenciteten, at folk kan lide vores tøj. Det skal passe til deres identitet, siger Cathrine.

Læs hele interviewet med de to kreative modeskabere i denne måneds Eurowoman, hvor de fortæller om deres visioner for Saks Potts og om at opstarte et nyt brand.

Anbefalet til dig