7 opskrifter på juleknas og konfekt
SPONSORERET indhold

7 opskrifter på juleknas og konfekt

JUL: Gør julens godter ekstra uimodståelige og knasende sprøde med masser af nødder og mandler. Alle opskrifterne er lette at gå til, så tag børnene med i køkkenet, og få fyldt dåserne med konfekt til den 24.

Af: Lone Kjær Foto: Columbus Leth
05. dec. 2014 | Mad | BoligLiv

Brændte nødder med lakrids

1 glas

Bare duften af brændte nødder kan få mundvandet på overarbejde. Opbevar nødderne i et glas med låg, så holder de sig længe.

Tid: ca. 20 min.

100 g honning
300 g nødder, f.eks. mandler, hassel-, pecan- og cashewnødder
2 tsk. lakridspulver
__________

1. Kom honning i en gryde, og smelt ved jævn varme.

2. Tilsæt nødderne, og vend rundt med en træske. Lad nødderne simre i honningen i ca. 10 min., indtil de er karamelliserede. Tilsæt lakridspulver, og læg nødderne så spredt som muligt på et stykke bagepapir til afkøling. Adskil nødderne, før de kommes på glas.

 

Baileyshjerter med crunch

10. stk.

Supernemt og lækkert i al sin enkelhed. Hjerterne smager også godt med cognac eller mørk rom, hvis Baileys er for tøset til dig!

Tid: ca. 20 min.

200 g marcipan
2 spsk. Baileys (eller cognac eller rom)
100 g mørk chokolade
50 g smuttede mandler
½ tsk. sukker
½ tsk. kanel
__________

1. Ælt marcipan med Baileys. Rul marcipanen ud i ca. 5 mm’s tykkelse. Udstik marcipanen til hjerter med en udstikker.

2. Smelt chokoladen i en skål over vandbad. Hak mandlerne. Rør sukker med kanel.

3. Dekorer marcipanen med chokolade, og drys med mandler og kanelsukker.

Orangeknas med mandler 

Ca. 40 stykker

Tid: ca. 20 min. plus tid til afkøling

400 g nougat
100 g mørk chokolade med appelsinkrokant
100 g mandler
__________

1. Kom nougat og chokolade i en skål, og opvarm over vandbad, til begge dele er næsten smeltet.

2. Tag skålen af varmen og rør, til nougat og chokolade er helt smeltet.

3. Skold og smut mandlerne. Hak mandler fint, og vend i den smeltede nougatchokolade.

4. Læg bagepapir i bunden af en lille plasticform på ca. 18 x 18 cm, og hæld massen heri. Sæt formen i køleskabet natten over.

5. Vend konfekten ud, fjern madpapir, og skær i mundrette stykker.

Trøfler med knas og havsalt

Ca. 50 stk.

Tid: ca. 20 min. plus tid til afkøling

25 g græskarkerner
50 g salte peanuts
25 g rosiner
2½ dl piskefløde
250 g mørk chokolade
1 tsk. flage- eller havsalt til drys
__________

1. Rist græskarkernerne, til de giver lyd. Hak peanuts. Vend græskarkerner med peanuts og rosiner.

2. Kom piskefløde i en gryde, og varm op til kogepunktet.

3. Hak chokoladen, og kom den i en skål. Tag gryden af varmen, og hæld den varme fløde over chokoladen. Rør i massen, til chokoladen er smeltet og du har en ensartet ganache.

4. Hæld ganachen i en beholder på ca. 15 x 15 cm foret med bagepapir. Top massen med græskarkerner, peanuts og rosiner. Drys med salt, og sæt i køleskabet i ca. 2 timer, indtil massen har sat sig.

5. Form trøflerne med en teske, og server dem direkte fra køleskabet.

Pistaciekonfekt

Ca. 40 stk.

En klassisk kombination, som man aldrig går galt med: marcipan, nougat og masser af pistacienødder.

Tid: ca. 20 min. plus tid til afkøling

200 g marcipan
200 g nougat
50 g usaltede pistacienødder
__________

1. Beklæd en lille form på ca. 15 x 15 cm med bagepapir.

2. Rul marcipanen ud, så den passer i størrelsen til formen. Læg marcipanen i bunden af formen.

3. Smelt nougaten i en skål over vandbad.

4. Hak pistacienødderne groft.

5. Top marcipanen med den smeltede nougat, og drys med pistacienødder. Stil formen i køleskabet et par timer, til konfekten har sat sig.

6. Skær marcipanen ud i mundrette stykker.

Sarah Bernhardt med mandelganache 

20 store eller 40 små kager

Mere skal der ikke til, før englene synger …

Tid: ca. 30 min. plus tid til afkøling og frysning

20 marcipanmakroner (fås i velassorterede supermarkeder)
eller 40 almindelige makroner

Mandelganache:
75 g mandler
200 g mørk chokolade
2½ dl piskefløde

Overtræk:
100 g mørk chokolade
50 g hvid chokolade
__________

1. Skold og smut mandlerne, og hak dem fint. Hak chokoladen.

2. Kom fløden i en lille gryde, og varm op til kogepunktet.

3. Tag gryden af varmen, og hæld den varme fløde over chokoladen. Rør i chokoladen, til den er smeltet. Vend de hakkede mandler i, og stil ganachen køligt i min. 3 timer – gerne natten over.

4. Pisk ganachen luftig. Kom den i en sprøjtepose, og sprøjt på makronerne i små toppe. Stil makronerne i køleskabet i ca. 30 min.

5. Smelt chokoladen i en skål over vandbad. Tag kagerne ud af køleskabet, og dyp dem i chokoladen. Stil kagerne til afkøling, så den mørke chokolade stivner lidt, inden du dekorerer med den hvide.

6. Smelt den hvide chokolade. Dyp en ske i chokoladen, og pynt kagerne med dryp af hvid chokolade. Opbevar kagerne i køleskabet.Marcipankugler med krokant
Ca. 25 stk.

Små delikate himmerigsmundfulde med masser af knas.

Tid: ca. 30 min.

Krokant:
50 g sukker
½ spsk. smør
50 g nødder, f.eks. mandler, hassel- og pecannødder

200 g marcipan
100 g mørk chokolade
__________

1. Smelt sukkeret på en tør pande til karamel, og tilsæt smørret. Kom nødderne på panden, og rør forsigtigt rundt, til nødderne bliver dækket af karamellen.

2. Læg nødderne til afkøling på et stykke bagepapir. Hak krokanten med en skarp kniv. Læg lidt krokant fra til pynt.

3. Ælt marcipan med krokant. Del marcipanen i 25 stykker, og tril til kugler.

4. Smelt chokoladen i en skål over vandbad. Dyp marcipanen i den smeltede chokolade, og drys med resten af krokanten.


LÆS OGSÅ: 9 slags juleknas med marcipan

LÆS OGSÅ: 12 julelækkerier: Konfekt i lange baner