Læs Eurowomans portræt af Marc Jacobs
SPONSORERET indhold

Læs Eurowomans portræt af Marc Jacobs

24. nov. 2011 | Livsstil | Eurowoman

Han er i år blevet kåret som den mest indflydelsesrige designer i verden af Time Magazine, og selv om Marc Jacobs også kan fejre sit 30-års jubilæum som designer, er han stadig helt på toppen. Eurowoman har talt med det geniale modeikon og giver dig her hele hans fashionable historie.

Måske forbinder du ikke umiddelbart det franske modehus Louis Vuitton med zebrastribet bodypaint, men man skal aldrig sige aldrig, når superdesigneren Marc Jacobs, der er kreativ chef for luksusmærket, er indblandet. Derfor er der heller ingen, der så meget som overvejer at løfte et øjenbryn, da han 6. oktober sidste år afslutter Louis Vuittons forår/sommer-show 2011 i Paris med at lade modellen Kristen McMenamy skridte ned ad catwalken kun iført højtaljede sorte bukser, stiletter og sin nøgne overkrop malet i sort-hvide striber tilsat glimmer. På tilskuerrækkerne ser labre celebs som it-pigerne Julia Restoin-Roitfeld og Alexa Chung, forretningskvinden Delphine Arnault, smykkedesigneren Delfina Delettrez Fendi, rockstjernedøtrene Daisy Lowe og Alexandra Richards og indtil flere arabiske prinsesser begejstret til.

For enden af catwalken vogter tre udstoppede tigre på store zebraskind og forvandler podiet til en asiatisk jungle, der udgør baggrunden for en kollektion af farvestrålende og glamourøse outfits. Flere af kjolerne og toppene er stærkt inspireret af kinesiske kimonoer, musikken er et miks af asiatiske toner tilsat bas og storladne lydeffekter, og farvepaletten spænder vidt. Der hersker ingen tvivl om, at Mr. Jacobs har spejdet mod øst, da han skulle hente inspiration til denne kollektion."Jeg tænkte meget på tiden, hvor Paris omfavnede asiatiske designere som japanske Kenzo og Kansai Yamamoto, som for mange år siden gav mig mit første designjob. Desuden refererer kollektionen også til både art nouveau og art deco, ligesom natur, glitter og glamour spiller en stor rolle, særligt i form af den zebra-inspirerede glimtende top, der er malet på kroppen. Det må være det ultimative couture-statement," siger designeren til Eurowoman.

Og hvis der er nogen, der må vide det, er det ham. For Marc Jacobs er ikke blevet en af verdens bedst sælgende, mest hypede og tendensskabende designere uden grund. Du ejer med garanti også noget, som han har haft fingrene i, for foruden sit job hos Louis Vuitton er han også chefdesigner for sine egne to mærker, Marc Jacobs og Marc by Marc Jacobs. Han sælger sit design over hele kloden til priser fra blot en dollar for en nøglering eller kuglepen til mange tusind af slagsen for en rejsetrolley eller aftenkjole. Og så sprøjter han adskillige parfumer ud om året, hvoraf Daisy hører til blandt de bedste sælgende dufte i verden. Hans mest bemærkelsesværdige træk må dog være, at han gang på gang formår at have sine kollektioner på samtlige modemagasiners top-10 over sæsonens bedste.Grunge-bølgens guru

Marc Jacobs er ikke blevet et verdensomspændende ikon, fordi han gør som alle de andre. Tværtimod, for designeren har aldrig været bleg for at gå stik imod den fashionable strøm. Når de andre designere viser smalle silhuetter på catwalken, er han et skridt foran og fokuserer på volumen, og når de andre er minimalistiske i deres udtryk, er han allerede prangende og over the top – eller som sidste sæson først med de runde kurver a la tv-serien Mad Men. Men hvad end han kaster sig ud i, er det altid med en forrygende eksklusiv og samtidig underspillet kommerciel kant, der appellerer til det købestærke og modehungrende publikum.

"Den kvinde, jeg designer til, vil gerne ses, og hun elsker at rejse og forkæle sig selv med luksus. Louis Vuitton er ikke til generte kvinder, men derimod til kvinder, som gerne vil lægges mærke til," siger han til Eurowoman.

Faktisk har Marc Jacobs gjort sig positivt bemærket i modeverdenen i tre årtier netop i år. I 1981 begyndte han nemlig som 18-årig direkte efter highschool på Parsons New School for Design i New York, hvor han er født og opvokset. Efter tre års studier og den afsluttende eksamen fik han prisen Design Student of the Year, og kort efter grundlagde han sammen med vennen Robert Duffy 'Jacobs Duffy Designs', som i dag blot hedder Marc Jacobs. Siden 1997 har Louis Vuitton ejet aktiemajoriteten i firmaet, mens de to venner deler de resterende aktiver 50-50.Designerens første kollektion fik titlen Sketchbook og bestod af strikkede sweatere, som han solgte til mærket Reuben Thomas Inc., og det var faktisk Marc Jacobs' bedstemor, der i sin tid lærte ham at strikke. Hans far døde, da han var syv år gammel, og derefter giftede moren sig tre gange, hvilket resulterede i en omtumlet barndom for lille Marc, der som 12-årig fik nok og flyttede over til sin bedstemor i New Jersey, hvor han boede resten af sin teenagetid. I dag har han ingen kontakt med hverken sin mor eller sine to yngre søskende. Bedstemoren, der døde i 1987, nåede lige at se sit barnebarns første kollektion i eget navn, som blev lanceret året før. Den emmede af optimisme med lyse nuancer og sexede små negligé-lignende kjoler og fik så meget opmærksomhed, at Marc Jacobs året efter modtog den prestigefulde pris The Perry Ellis Award for Bedste nye talent af The Council of Fashion Designers of America – som den yngste designer nogensinde i en alder af blot 23 år.

Den pris sikrede ham jobbet som chefdesigner hos det amerikanske sportswear-mærke Perry Ellis, hvor han i 1992 skabte den i dag ikoniske grunge-kollektion, der betegnes som hans store internationale gennembrud. På samme tid hærgede grupperne Pearl Jam, Soundgarden og kult-bandet Nirvana hitlisterne iklædt slidte T-shirts, iturevne jeans og ternede skjorter, som straks dannede mode blandt alverdens teenagere. Marc Jacobs blev dybt inspireret af stilen, men opdaterede looket til catwalken med ternede skjorter i eksklusiv silke, og han fik endda specialdesignet et par All Star Converse-sko i silke i stedet for det karakteristiske kanvas. Om kollektionen har han selv udtalt, at han elsker at forvandle komfortabelt hverdagstøj til det mest luksuriøse i verden. Brancheavisen Women's Wear Daily kvitterede med at tildele ham titlen The Guru of Grunge, mens The Council of Fashion Designers of America gav ham prisen Best Women's Wear Designer of the Year. Men køberne var desværre langtfra lige så imponerede, og efter et skuffende salg blev han fyret på gråt papir.Dr. Jekyll og Mr. Hyde

Trods fyringen skal man kigge længe efter en mere succesfuld start i modebranchen, og Marc Jacobs festede også i den grad løs op gennem 90'erne, hvor han hverken holdt sig tilbage fra betydelige mængder alkohol eller stoffer. Det endte i et regulært misbrug, og han begyndte at drive sine omgivelser til vanvid og mødte ikke altid op på arbejde. Trods dette voksede hypen omkring ham uhæmmet, og i 1997 blev den på det tidspunkt 34-årige designer hyret som kreativ chef for Louis Vuitton af selveste Bernard Arnault, der ejer LVMH-imperiet (som blandt andet tæller champagnefirmaet Moët & Chandon, modehusene Céline og Fendi og parfumemærkerne Dior og Guerlain).

Bernard Arnault har senere udtalt, at han bestemte sig for Marc Jacobs, fordi han havde bedt designeren byde ind på, hvordan han kunne forestille sig at designe en prêt-à-porter-linje for det eksklusive mærke, som han stod for at skulle lancere. Efter blot to uger modtog Bernard Arnault et hav af skitser, og han blev så imponeret, at han hyrede Marc Jacobs på stedet. Den mangeårige forretningspartner Robert Duffy fulgte selvfølgelig med i købet, og han tvang kort efter Marc Jacobs på afvænning, så designeren kunne træde totalt stoffri ind i det nye årtusind – med undtagelse af sit elskede nikotin.

I takt med sin frigørelse fra misbrugets destruktive kløer formåede Marc Jacobs inden for få år at give Louis Vuitton et mere ungt, hipt og banebrydende præg uden at miste det eksklusive touch, og samtidig blev hans egen linje Marc Jacobs så populær, at han i 2000 lancerede den billigere underlinje Marc by Marc Jacobs, som både består af en dame-, herre- og børnekollektion samt et uendeligt hav af lækre accessories, der tæller alt fra iPhone-covere og fingerringe til lædertasker og armbåndsure.

"Jeg kan både lege Dr. Jekyll og Mr. Hyde, og det er det bedste ved mit job. Hos Vuitton skal det være udadvendt, for der handler det om logoer og monogrammer, der straks fortæller omverdenen, at du er klædt i Louis Vuitton. Når jeg designer for Marc Jacobs-linjen, designer jeg til alle de kvinder, jeg rent faktisk kender. Der handler det om at bemærke personen, før du kigger nærmere på deres kjole eller taske," forklarede Marc Jacobs til britisk Elle sidste år.Fra brilleabe til solbrændt muskelbundt

Det var langtfra første gang, Marc Jacobs miksede mode og kunst, da han denne sæson sendte en model iført zebrainspireret bodypaint på catwalken hos Louis Vuitton. I 2001 indledte han et samarbejde med graffitikunstneren og designeren Stephen Sprouse om en serie tasker, hvor det berømte LV-logo blev spraymalet på, og trods den utraditionelle tilgang til det eksklusive mærke blev de graffiti-inspirerede tasker udsolgt med det samme. Senere lancerede han en taskekollektion i samarbejde med den japanske kunstner Takashi Murakami med lyserøde blomster trykt på den traditionelle monogramtaske i brune nuancer.

Et sjældent indblik i designerens kreative processer og travle arbejdsliv får du i dokumentarfilmen Marc Jacobs & Louis Vuitton fra 2007. Marc Jacobs griner og smiler meget i dokumentarfilmen og virker generelt ret ovenpå, selv om han arbejder nonstop. I hvert fald i begyndelsen af filmen, for i samme periode transformerer han også sit eget udseende radikalt, og han bevæger sig væk fra sit nørdede signaturlook med skjorte, pullover, sideskilning og briller. Du ser ham spise energibarer og slubre vitaminshots ordineret af hans private diætist, og kiloene nærmest rasler af ham. I takt med at kuren tydeligvis tager lidt overhånd, opstår der rygter om hiv, og hans mere og mere miserable udseende linkes til sidst til on and off-forholdet med Jason Preston, der erhvervede sig som prostitueret, før han begyndte at danne par med designeren. Jason Preston har også et ry som hardcore partyboy, der fester med skuespillerinden Lindsay Lohan, og hvad de fester nu engang indebærer, bliver for fristende for Marc Jacobs, der i 2007 falder tilbage i sit stofmisbrug. Denne gang tager han dog hurtigt sagen i egen hånd og lader sig tjekke ind på en afvænningsklinik.

Da han kommer ud igen en måned efter, går det stærkt. Han begynder at træne intensivt, og inden længe har han opbygget det look, du kender fra i dag: muskuløs, solbrun og velpoleret. Marc Jacobs har altid virket en anelse usikker på sig selv til trods for sin store succes, men i dag har også selvtilliden fået et boost, og han er ikke bange for at vise sin krop frem. Det ses tydeligt i kampagnen for hans første herreduft, Bang, hvor han poserer nøgen og olieglinsende med kun en oversize parfumeflakon til at dække hans ædlere dele – præcis som den franske designer Yves Saint Laurent poserede for duften Y små 40 år tidligere.

Marc Jacobs dropper samtidig de baggy bukser og casual Mickey Mouse-T-shirts og skruer i stedet op for brugen af mere stramt og velsiddende tøj, og hans øreflipper bliver tynget af store glitrende diamanter.

"Jeg har bare udskiftet et misbrug med et andet," svarer han drilsk, da han bliver spurgt om sin nye forkærlighed for bling-bling.

Og udsmykningen af hans krop stopper ikke der, for inden for de sidste fire-fem år har designeren også fået lavet utallige tatoveringer, ligesom hans halvlange, krøllede lokker er faldet til fordel for en ultrakort frisure tilsat rigelige mængder gel og shine.

Det var noget, reklamemanden Lorenzo Martone kunne lide, og der gik ikke lang tid, før han scorede Marc Jacobs, der igen blev ovenud forelsket. De to blev forlovet og måske/måske ikke lovformeligt gift i 2009. Men lykkeboblen brast, og de to gik fra hinanden sidste år – men er forblevet venner.Kombinerer humor med luksus

Trods sin gigantiske succes har Marc Jacobs først for nylig investeret i fast ejendom. I mange år gjorde han ellers en dyd ud af ikke at eje noget som helst – ud over sin store og semi-hemmelige kunstsamling, der efter sigende primært består af moderne kunst, som han har samlet gennem årene. Til en artikel i kulturmagasinet W Magazine sidste år fremviste han dele af sit nye hjem i Paris, hvor man kunne spotte værker af prominente og eksperimenterende kunstnere som Richard Prince, David Hockney, Ed Ruscha og Damien Hirst på væggene.

I sin sparsomme fritid hænger superdesigneren ud med vennerne, der tæller celebre stjerner som designeren og sangerinden Victoria Beckham, stylisten og chefredaktøren på modemagasinet Love Magazine, Katie Grand, supermodellerne Kate Moss og Naomi Campbell og så selvfølgelig filminstruktøren Sofia Coppola, som må være det tætteste, Marc Jacobs kommer på en muse. Selv påstår han hårdnakket, at han ikke har en, men han har ved flere lejligheder sagt, at han alligevel tit har hende i tankerne, når han designer for især Marc Jacobs og Louis Vuitton. Han har endda lokket hende til at designe en fin taskekollektion for sidstnævnte firma, og hun har poseret i adskillige kampagner, blandt andet for hans første duft. Kampagnen blev skudt af modefotografen Jürgen Teller, der siden da har fotograferet alle Marc Jacobs' kampagner, inklusive den fra 2008 med Victoria Beckham som model. Marc Jacobs var nemlig en af de første til at anerkende den tidligere så udskældte fashionistas flair for fashion, og i kampagnen ses hun siddende i en gigantisk Marc Jacobs-shoppingpose, hvor kun hovedet eller hendes velformede ben stikker op.

Marc Jacobs er bestemt ikke humorforladt eller selvhøjtidelig, hvilket også kom til udtryk, da han lavede en Louis Vuitton-taske ud fra enkelte dele af tidligere sæsoners tasker, eller da han valgte at klæde skuespillerinden Winona Ryder på til en retssag, hvor hun skulle forklare, hvorfor hun havde stjålet en Marc Jacobs-top i stormagasinet Saks Fifth Avenue. Humoren ses også direkte i hans design som for eksempel de høje hæle fra Louis Vuittons nye kollektion, der er inspireret af giraf- og zebraben og tigerpoter.

"Den nye kollektion har et strejf af kitsch over sig. Den har stærke farvekombinationer, og den er dyb, sexet og nærmest dekadent. Luksus handler om at blive overrasket over et item, som du ikke vidste, at du manglede. Det er en impuls, og jeg tror ikke, at der findes et bedre sted at udleve den tankegang end hos Louis Vuitton, der må siges at være det største luksusbrand i verden" siger han.

Marc Jacobs er blevet indbegrebet af cool luksus, og han imponerer med sin kreative og grænsesøgende tilgang til mode. Derfor placerede nyhedsmagasinet Time Magazine ham da også på en 18. plads over de mest indflydelsesrige mennesker i verden sidste år – som den eneste designer på den 100 mennesker lange liste. Til placeringen fulgte en tekst forfattet af veninden Victoria Beckham, der blandt andet skrev:

"Marc Jacobs følger aldrig mode eller trends, men er i stedet tro mod sit hjerte og skaber dermed trends. Han finder skønhed overalt omkring sig, og han er æstetisk som ingen anden."

Store ord, men Victoria Beckham rammer lige lukt ned i kernen af Marc Jacobs' popularitet. Dertil skal det også siges, at en af de største grunde til, at designeren altid er på forkant med moden, er, at manden aldrig står stille, hvilket hans efterhånden lange karriere bevidner. Han har bygget sit modeimperium op fra bunden, banet sig vej ind i modens allerfornemste aristokrati i Paris (hvilket er noget af en bedrift for en ung amerikaner) ved konstant at udfordre sig selv og begærligt søge inspiration overalt.

Tilbage ved Louis Vuitton-showet i Paris lader Marc Jacobs sig kort efter den sidste models exit hylde af publikum – iført sort fra top til tå med undtagelse af blinkende diamanter i ørerne og et stykke hvidt tyggegummi i munden – og han smiler bredt, for deres taktfaste klapsalver vidner om endnu en succes for den ikoniske designer.

Se også: Marc Jacobs har fået stjålet sin forårskollektion »